Ukraina – Vad gör vi som församling?

Allvarlig situation

Vi är många som med oro följer vad som händer i Ukraina och som känner en vilja att hjälpa.

4 maj: Påskäggen från Sverige delas ut till barn!

Medan påskäggen delas ut kan man höra explosioner från granater i bakgrunden. Mannen säger att vi är i staden Lyman och vi har fått påskägg från Leif och Ira som vi skall dela ut till barnen. Barnen säger ”tack så mycket” (”Spasiba balshoj”) för äggen och det räcker även till mammorna.

21 april: Hjälpsändningen har kommit fram

För ett par dagar sedan kom Leif Strömberg hem från sin resa till Ukraina. Allt gick bra och det som samlades in har kommit fram. På söndagens gudstjänst (24/4) kommer Leif med ord och bilder berätta om resan.

13 april: Ikväll går hjälpsändningen till Ukraina

Vasakyrkan har under ett par veckor varit med och bidragit till en hjälpsändning som går till Ukraina. Idag är det sista dagen att lämna in förnödenheter. Leif Strömberg åker senare i kväll med en fullpackad buss mot Ukraina.

29 mars: Mötesplats för ukrainare och svenskar 13 april

Vasakyrkan, Kungsgatan 23 i Kalmar är en mötesplats för de som vill engagera sig för flyktingar från Ukraina. Det är öppet tisdagar-fredagar 09-15. Kom in och prata, fika och träffas! Är du från Ukraina och vill knyta kontakter så är du extra välkommen!

27 mars: Insamling till behövande i Ukraina

Vasakyrkan har nu, genom Leif Strömberg, påbörjat en insamling till Ukraina. Vi behöver: Teknik: Laserskrivare, läsplattor, powebanks, pannlampor, ficklampor, batterier, reservkraftverk (diesel). Hygien: Tvål, schampo, våtservetter, rakhyvlar och gel, bindor, tamponger. Kläder: Arbetshandskar, underkläder till män och kvinnor, stumpor. Mat: konserver – dagransonspaket. Övrigt: Sovsäck, liggunderlag, sittunderlag. Du är välkommen med ditt bidrag till Vasakyrkan tisdag-fredag kl.09.00 – 15.00. Har du frågor kring insamlingen kan du kontakta Leif Strömberg, 072-875 80 34, rockneby@live.se

24 mars: Kontakt har tagits med Kalmar kommun

Vasakyrkan har tagit kontakt med handläggare på Kalmar kommun och informerat om vad vi kan erbjuda. Bland annat gäller det 10 akuta sängplatser och att vi vill vara en samlingsplats dagtid för ukrainare i centrala Kalmar.

18 mars: Evangeliska Frikyrkan söker boende

På söndag (20/3) kommer 200 flyktingar till Sverige via EFK:s räddningsinsats. Kan du erbjuda rum eller stuga under minst tre månader så uppmanas du att fylla i formuläret nedan. Gör detta snarast så att boende kan ordnas för dessa människor i flykt!

Länk till formuläret

Länk till mer information

Det finns även en Facebook-grupp för er som vill engagera er för Ukrainas folk och som finns runt Kalmar: https://www.facebook.com/groups/3138465179761631

Vasakyrkan är också en träffpunkt för de som vill träffas dagtid (tisdagar-fredagar 09-15) och engagera sig, både svensktalande och vänner från Ukraina.

Vad kan du och jag göra nu?

Eftersom situationen snabbt kan förändras vill vi som församling fortsätta att förbereda oss för det som komma skall. Vi vill därför göra en inventering för att se vilka resurser vi kan erbjuda. Vi vill veta vilka som har möjligheter att erbjuda boende på kort eller lång sikt, vilka som är beredda att göra en praktiskt insats i form av att laga mat, handla varor, städa, skjutsa o.s.v. Kontakta våra anställda Benner Löwenham eller Bertil Åhman och berätta vad du kan hjälpa till med. Har du synpunkter eller något du vill dryfta kring detta initiativ så kan du vända dig till Lennart Jakobsson (ordförande) som är samordnare.

Vi kommer nu att använda oss av fonden “Hjälpande händer” där du kan göra en insats genom att ge en gåva bg 787-1072, Swish 123 551 12 90, märk din gåva med “Hjälpande händer”.

Hemsidan

På denna sida kommer vi nu att ha återkommande uppdateringar om hur det går och på vilket sätt du kan bidra/hjälpa till med.

Uppdaterad 2022-04-21

QR-kod Swish
Använd gärna QR-koden om du vill Swisha oss.